Den lune kroken

Noe fikk vi gjort i løpet av fjoråret. Ved annekset har vi en lun og usjenert krok med noen heller og en liten levegg. Her var det fullstendig overgrodd. Blomsterenga i forkant var det første vi tok. Vi fikk besøk av svigers, og dermed forsvant gutta ut på jakt etter gressklipper.

Villvina i leveggen fikk gjennomgå i et anfall av frustrasjon da graviditeten nærmet seg en uke på overtid (før jeg fikk beskjed om å ta det rolig). Mesteparten av det som hang på innsiden blei fjernet. Takket være et godt sitteunderlag og en mann som hjalp meg opp, fikk jeg også fjerna mesteparten av skvallerkålen.

Grunnen til det plutselige lukeinnfallet var at jeg hadde sett en antydningen av en rose langt der inne i krattet. Og jammen fikk jeg lønn for strevet.

Jeg tror det er en klatrerose, men jeg vet ikke hva slag det er. Det er ikke en av de virkelig gamle rosene, det ser jeg av bladene. Den er nydelig rosa, lukter ikke veldig voldsomt og remonterer i august/september, hvis ikke jeg husker feil.

Etter lukesjauen blei ting stående som det var noen uker. I midten av august hadde vi fått såpass kontroll på foreldretilværelsen at vi turde å ta med snuppa ut i hagen. Vi fikk endelig fjernet alle planterestene som jeg hadde dumpet på hellene. Min kjære spylte både heller, husvegg og trappetrinn, mens jeg luket mellom hellene.

Kafésettet flyttet med oss fra gammelhuset, mens parasollen er ny. Her i kroken blir det nemlig skikkelig godt og varmt når sola står på. Nesten for varmt til tider.

10. september fikk jeg endelig lagt (foreløpig) siste hånd på verket. Jeg kjøpte inn en klatrerose og en klematis allerede i midten av juli. Det hender nemlig at jeg blir litt overivrig. Disse hadde stått i potter foran huset i påvente av å bli plantet. Planen var å gjøre seg skikkelig flid, bytte jord, legge duk og gjødsle skikkelig. Men til slutt måtte plantene bare i jorda.

Rosa er en “Heidelberg” klatrerose, og klematisen heter “Jackmannii”. Håpet er at villvinen vil slynge seg på toppen og utsiden av leveggen, mens de to rosene og klematisen vokser fint sammen på innsiden.

Akkurat nå står alt snødekket og trist ute, og jeg venter i spenning på våren og resultatet.

Leave a Reply

