DSCF5207

Skjønnhet eller ugress?

DSCF5207

Da vi overtok huset i mai stod bedet bak redskapsbua full av denne planten. Egentlig synes jeg den er ganske fin. Men jeg lurer likevel på om det kan være ugress? Kanskje den er en av ballastplantene som kom til dette områdene med seilskutene en gang i tia.

Uansett hva slags plante det er, så hadde jeg tenkt å ta vare på den. Bedet trengte sårt litt luking. Det vil si, det trengte mye luking, det var nemlig fullt av skvallerkål og hundekjeks. Jeg røsket ut mesteparten, men passet på å legge røttene til de blå plantene til side. Samtidig holdt min kjære på med litt grovrydding et annet sted i hagen, og vips, så hadde han vært snill og fjerna alt ugrasset jeg hadde fjerna. Alt ja…

Ingen fare tenkte jeg, det sto jo fullt av dem rundt en av buskene i hagen også. Men nei, der hadde han vært flink og klippet tett.

DSCF5206 (2)

Ja, ja… Jeg kan jo ikke klage heller, når han er flink og fikser hagen for meg. Og et eller annet sted dukker de nok opp igjen til våren, de blå skjønnhetene. Men hva i all verden er det?

Med håp om at noen kan hjelpe meg melder jeg den robuste skjønnheten på i blå kategori i blomstenes x-faktor. For selv om den kanskje viser seg å være ugress, så har den det lille ekstra.

Jeg håper i hvert fall at vi sees igjen til våren.

20 thoughts on “Skjønnhet eller ugress?”

    1. Endelig! Det ser jo virkelig ut til å stemme! Dette har jeg lurt på lenge, så det var godt å få svar. Får passe på og omplassere den et sted hvor den får plass til å bre seg, uten å ødelegge for andre planter.

  1. Det er en valurt og den oppfører seg nesten som ugress, enorm overlevelsesevne. Hvis du vil se den brukt på en måte som jeg synes er helt fantastisk ut kan du se innlegg på min blogg 9. juli 2012. Jeg har den i et stort staudebed og der må den behandles med hard hånd for ikke å ta helt over.

Leave a Reply

