Gult er … kult?

IMG_20120708_192757

Jeg syns det er veldig gøy å være med på blomstenes x-faktor. Det er utrolig mye flott å se hos dere andre som er med, og så er det jo moro med tilbakemeldinger på plantene jeg har strødd rundt i hagen. Men da det var på tide med gule blomster tenkte jeg at, nei, det har jeg jo ikke.

Så feil kan man ta. Jeg skreiv jo seinest torsdag om den gule rosa jeg fant innimellom ugrasset i bedet ved redskapsskjulet. Hele bedet har fått en skikkelig make over, så det fortjener sitt eget innlegg (når jeg tenker meg om fikk vi faktisk gjort utrolig mye i sommer, til tross for flytting og babytåke).

Kanskje noen kan hjelpe meg å finne ut hva slags rose dette er? Jeg tror det er en slags klatrerose, og den gjorde et forsøk på å remontere i høst (i september tror jeg). Jeg fikk så god hjelp med valurten, at jeg tror dere kan hjelpe meg med alt jeg nå.

Valmue

Denne valmuen har jeg dessverre ikke i hagen lenger. Den ble kjøpt på et gartneri i Arendal og blomstret i rødt, orange og gult gjennom sommeren, men så tror jeg den ble luket bort når våren kom.

20120718_170231

Eller så var den bare ikke flerårig og hadde ikke fått frø seg skikkelig.

Svigermor kjøpte en helt lik, men den overlevde heller ikke, så nå er vi på leiting etter nye planter begge to.

Valmuen til høyre fant jeg derimot på nabotomta her i sommer. Den ble reddet før de planerte ut og røsket opp alt som var, og nå håper jeg den kommer igjen til våren.

Nattlys

Egentlig er det vel litt juks å ta med denne solhatten. Den står nemlig i mammas hage. Men jeg har store planer om å snike meg til en avlegger. Et av årets prosjekter er et overgrodd staudebed som skal fornyes fullstendig. Der skal disse få stå og flotte seg sammen med peoner, kosmosplanter og selvfølgelig lavendel.

Staudebedet blir det mer om seinere, men jeg tar gjerne i mot tips om hva andre planter som kan passe inn. Jeg syns blant annet lupiner er utrolig nydelige, men er redd de ville ta over fullstendig, så det har jeg sådd et annet sted på tomta.

Tulipaner

Helt til sist tar jeg med disse gule papegøyetulipanene. Jeg hadde røde papegøyetulipaner i hagen vi flyttet fra, og de syns jeg var så fine at jeg tok litt av da jeg handlet inn løk i høst.

I en fyrkjele foran huset har jeg satt ned blå, røde og gule papegøyer. Pluss en dobbel rosa variant. Resultatet ser jeg selvfølgelig ikke før til våren, så jeg er veldig spent.

Tok litt av er vel forresten en underdrivelse når det gjelder høstens løkplanting. Jeg har satt ned tulipaner, krokus, påske- og pinseliljer i nesten alle bed, så til våren blir det en fargefest uten like. Jeg gleder meg til å vise frem resultatet!

I dag var jeg forresten ute og hentet inn en syrinkvist. Har aldri gjort det før, så er veldig spent på om den vil spire inne i varmen. Noe må jeg jo finne på for å tjuvstarte våren …

2 thoughts on “Gult er … kult?”

  1. KLjempelekker farve på rosen du har valgt som kandidat.
    Kan desvrre ikke hjelpe med navn. Kanskje noen kan hjelpe deg hvis du legger ut en beksrivelse av den. Som høyde, farve på bladverk etc.

    Lykke til i X faktor:-)

    1. Ja, jeg syns fargen er helt nydelig! Får ta noen skikkelige bilder til våren og følge med på hvordan den oppfører seg, så kanskje jeg får et navn😉 Det er uansett mer for å tilfredsstille nysgjerrigheten enn at jeg MÅ vite hva den heter. Fin er den uansett.

Leave a Reply

