IMG_20120708_192757

“Må ha” til staudebedet

IMG_20120708_192757

I går kveld fant jeg ENDELIG ut hvordan jeg skal gå fram når jeg skal lage staudebed til våren. Jeg har lurt veldig på hvordan jeg skal unngå det litt rotete og puslete inntrykket i bed jeg har fikset før, og nå tror jeg at jeg har løsningen. Det blir regnbuebed!

Planen er å starte med gult, for så å gå over i oransje, rødt og rosa, og videre via lillatoner til blått. Og så må jeg ha litt grønt, hvitt og sort blandet innimellom. Jeg har allerede tegnet ut en skisse over hvilke planter jeg skal ha. De fleste har jeg allerede i hagen, eller vet hvor jeg skal få avleggere fra. De har jeg tenkt å samle opp bilder av seinere.

Akkurat nå har jeg laget en liste over de nye sortene jeg har oppdaget gjennom blomstenes x-faktor. Her er noen av mine favoritter.

Selvfølgelig begynner vi med de GULE:

Primula har presentert en gul ballblom. Denne sorten hadde jeg forsåvidt i bedet i Arendal, men jeg visste ikke hva den het og da er det jo ikke godt å finne den igjen. Nå slipper jeg å lete lenger. Ballblomen passer perfekt til å stå litt foran i bedet. De andre gule plantene mine er nemlig ganske høye, så dette blir bra!

Gule akeleier visste jeg ikke at fantes en gang. Men da jeg så denne hos Påfuglens hemmelighet var jeg ikke i tvil om at den bare MÅ jeg finne!

Blomkarse er jo ikke en staude, men litt sommerblomster må til for å fylle opp innimellom. Og da hadde det vært veldig fint med denne gule varianten. Eller bare “vanlig” blomkarse i alt fra gult og oransje til nesten rødt. De er jo lette å få til, og så fyller de godt opp der ugrasset ellers ville kommet til.

Hos Charlotta fant jeg denne BLÅ valmuen. Jeg elsker valmuer, og skulle gjerne hatt en stor valmueåker i hagen. Men det har vi nok ikke plass til, så da får jeg heller spre plantene rundt i alle kriker og kroker. Denne var spesielt nydelig. Spørs om ikke jeg må lete opp frø av den før våren kommer.

Arthagen i Bergen har også en flott variant av blå valmue. Det gjør jo ingenting å ha fler.

Rantenhagen har en nydelig blå anemone. Kanskje den kunne pynte opp foran i den blå delen av bedet?

Apropos valmuer, så fant jeg en SORT variant hos Kristina. “Black peony” skal også letes opp og plantes ut til våren.

Kosmos har jeg allerede bestemt meg for at jeg må ha. Men at den fantes i hvit, det visste jeg ikke før jeg så den hos Hobbybruket.

Den siste av nyoppdagelsene er denne flotte saken som finnes i hagen til Huset på landet. Pyntekorg heter den, og blomstrer visstnok helt fra tidlig sommer til langt utpå høsten. Det er jo om å gjøre å finne en blanding som gjør at bedet blomstrer like flott hele hagesesongen.

Det blei visst en lang liste det her. Ja, ja, det er jo ikke sikkert jeg får tak i alle sortene, så det er greit å ha litt å velge blant. Og så blir denne lista kjekk å ha når jeg faktisk skal begynne å handle inn planter til staudebedet.

Hvilke sorter jeg allerede har, eller hadde bestemt meg for fra før, det kommer jeg tilbake til. Men en ting er sikkert, hvis jeg får til staudebedet sånn som jeg vil ha det, så blir det flott! Hvis bare snøen kunne gå nå …

Det er forresten flere enn meg som er blitt inspirert av blomstene i x-faktorkonkurransen, og de listene finner du her.

6 thoughts on ““Må ha” til staudebedet”

Leave a Reply

