Solsikke

Det spirer

Solsikke

Nå spirer og gror det i vinduskarmen. Frøene jeg sådde for en ukes tid siden er allerede godt oppe av jorda.

Jeg er nok ikke helt rutinert på å så i torvbrikker, for de fleste spriker litt og har røttene mer oppå enn i jorda, men jeg krysser fingrene for at det skal gå bra. Solsikken på bildet over ser hvert fall ut til å trives.

Ikke har jeg plast over heller. Jeg la plast over fatet de første 5-6 dagene, men etter at noen av plantene viste tegn til å mugne har jeg fjernet den og satser heller på hyppig dusjing med sprayflaske.

FrøposeneSå langt har jeg sådd pyntekorg, solhatt, chilli, valmuer og solsikker. Jeg er litt tidlig ute med valmuer og solsikker, men så har jeg aldri vært spesielt tålmodig om våren.

De tre andre sortene kan såes inne fra mars, så heeelt i slutten av februar er vel ikke så verst. Da har jeg forhåpentligvis både pyntekorg og solhatt i rosa til staudebedet når det er klart for planting.

Chillien skal få bo i vinduskarmen, for noe drivhus har jeg ikke. I hvert fall ikke enda.

Solhatt

Her er solhatten på dag 7. I dag er den faktisk kommet enda lenger.

Pyntekorg

Pyntekorgen var den første som spirte. Den er blitt skikkelig stor. Men kanskje litt spinkel?

Krysser fingrene for at de små spirene vokser seg skikkelig store og fine, og ikke lider samme skjebne som det meste annet jeg har sådd.

Tar gjerne i mot gode råd for hvordan jeg skal drive disse framover, for jeg er nok ikke den beste til å gi plantene en god start. Men en gang må jo bli den første…

3 thoughts on “Det spirer”

  1. Pyntekorg spirer kjapt og blir raskt lang og pistrete, det er ikke bra. Få den ihvertfall langt fra varme rom så veksten stopper litt. Jeg sår pyntekorg litt lengre utpå, for de blir så store og tar så mye plass i drivhuset. Selv om jeg sår dem si nærmere 1. april er de i blomst før jeg får dem ut rundt pinse.

    1. Takk for tips! Da skal jeg få satt den ut i gangen. Der er det mye kaldere og ikke så mye sol, men godt lys. Jeg har en god del frø igjen, så da hører jeg nok på ditt råd og venter med å så dem til rundt påske.
      Jeg lurer på om jeg skal så noen direkte i bedet også, blir det bra tror du?

Leave a Reply

