06 juni 05

Kjøkkenhagen 2013

Det startet i februar. Vinteren nektet å gi seg, og jeg lengtet etter vår og grønne planter.

03 Mars 02

I mars var det ikke mye å skryte av, men chilien var i det minste begynt å spire.

04 april 01

I april begynte det å hjelpe seg. Spirene på bildet over er rett og slett cherrytomater fra butikken. Jeg tok et par som var begynt å bli dårlige, delte dem og puttet i jorda.

At de skulle spire og bli til store planter hadde jeg ikke mye tro på, spesielt når det begynte å mugne i pottene. Men det var bare fruktkjøttet som ble brutt ned, og etter en stund sto det tett i tett med små spirer i potta.

04 april 02

Og sånn så de andre tomatene og chilien ut. Plantene måtte pottes om, og tok etter hvert opp hele vinduskarmen.

04 april 03

04 april 04

I slutten av april fikk jeg endelig tak i pallekarmene jeg var på jakt etter. Tenkte at tre doble karmer burde passe til litt tomater, chili og kanskje noen jordbær.

05 mai 02

Mai. Vinduskarmen, skjenken og kjøkkenbordet var overtatt av gartnervirksomheten min, og noe måtte gjøres. Dermed flyttet noen av plantene ut, mens flesteparten fikk plass i annekset. Der har jeg et lite rom med plass til krukker, frø, hageredskaper og litt planter.

06 juni 01

Juni kom, og plantene begynte å flytte ut. Det ble jordbær og litt chili i en liten del av den første karmen. Resten ble fylt av tomatplanter.

Selvfølgelig plantet jeg dem altfor tett. Det ser jo så puslete ut til å begynne med. Men tro meg, tre-seks tomatplanter per pallekarm er mer enn nok, skal de få gode vekstvilkår. Tre for busktomater, opptil seks for de som vokser mer i høyden.

Tomatene tok vel rett og slett litt av, og jeg begynte tidlig å gi bort noen av plantene. Å så hele pakken med frø var nok ikke det lureste jeg har gjort…

06 juni 02

Et par gresskarplanter flyttet også inn i pallekarmene i løpet av juli. Pappa hadde dyrket dem fram, og vi byttet gresskar mot tomater.

06 juni 04

06 juni 05

I juli tok veksten seg virkelig opp og kjøkkenhagen begynte å bli skikkelig grønn og frodig. Juni hadde vært våt og varm, og da finværet kom i juli tok veksten helt av!

Heldigvis er jeg glad i å være ute i hagen, for med kjøkkenhagen (som stadig ble utvidet, etter hvert som det ble for lite plass i pallekarmene), nytt staudebed og bærhekk som trengte vann, tok vanningen en drøy times tid hver kveld.

07 juli 03

07 juli 07

Gresskarplantene jeg hadde plassert i hjørnet av pallekarmen, vokste seg langt utover området rundt karmene.

I juli kunne jeg også høste de aller første tomatene.

07 juli 08

August fortsatte å være varm og deilig. Hagen fikk mindre oppmerksomhet, siden jeg hadde begynt i jobb etter permisjonen, men klarte seg heldigvis stort sett på egenhånd. Bortsett fra litt vanning selvfølgelig.

Tomatplantene vokste og vokste, chilien begynte å få frukter, gresskarene begynte også å vise seg. Det eneste som ikke var vellykket var jordbæra. Plantene vokste voldsomt, men det ble aldri bær.

08 august 02

08 august 03

08 august 05

08 august 06

Så dukket denne karen opp. Vet noen hvem han er? Og hvordan jeg kan unngå at han kommer på fest i tomatbedet neste år?

Den lille larven aldrimett begynte å forsyne seg grådig av tomatene, både planter og kart. Noe måtte gjøres.

08 august 07

08 august 08

Løsningen ble å høste alle plantene i den angrepne pallekarmen. Det ble flere kilo grønne tomater, som etter hvert ble til mange glass med marmelade.

09 september 02

Heldigvis var ikke larvene like glad i alle tomatene, så noen rakk å modnes også.

Både snuppa og jeg koste oss med ferske tomater rett fra hagen. I salaten, med pasta, på pizza…

09 september 03

09 september 04

September. Kjøkkenhagen var fortsatt frodig, men det begynte å tynnes i rekkene.

Jeg satte løk i de tomme bedene, men det var nok litt i seineste laget. Noen endte vi med å bruke som vårløk, resten ble dessverre tatt av frosten da den kom.

09 september 06

September ble også måneden for å drive matauk. De grønne tomatene ble som sagt til en marmelade som er veldig god til ost eller kjøtt. Ellers ble det syltede tomater, og hjemmelaget eplesaft. Naboen kom nemlig med en bærepose epler, og sånt sier man ikke nei til.

10 oktober 01

Tenk at sommeren varte helt til oktober. Da så kjøkkenhagen slik ut.

Den første løken jeg satte rakk å vokse seg ganske stor, og tomatene ble fortsatt røde. Noen av dem.

Mot slutten av måneden måtte jeg likevel gi opp. Da begynte tomatene å sprekke av nattekulden, så da ble de plukket og lagt til modning innendørs.

10 oktober 02

10 oktober 03

10 oktober 05

I november ble de aller siste gresskarene plukket og hagesesongen var over. Ikke verst, å holde det gående i ti av årets tolv måneder.

11 november 01

Det klør allerede i fingrene, og notatboka er full av ideer, både for kjøkkenhagen og resten av hagen!

Så da er det vel bare å ønske hagesesongen 2014 velkommen!

Godt nytt grønt år!

4 thoughts on “Kjøkkenhagen 2013”

  1. Det var litt av en produksjon på såpass begrenset plass! Så artig at du sådde en gammel cherrytomat på den måten. Det ble virkelig en sjeldent god høst i fjor.
    Lykke til med årets kjøkkenhage🙂

    1. Du kan vel si at det tok litt av i fjor. Tror stikkord for årets kjøkkenhage får være måtehold😉
      Jeg ser forresten etter et sted å lage min egen kvisthule, inspirert av din. Den er bare så flott!

  2. Skal si det var liv i kjøkkenhagen din. Et fantasisk år! Det er så fasinerende å følge fra de bittesmå frøene sås til de blir til frodige og friske grønnsaker klare til å nytes! Håper 2014 blir et like godt år hos deg.

    1. Takk! Ja, det er utrolig gøy å følge med! Men også lett å ta seg vann over hodet. Får håpe sommeren 2014 blir like varm og plantevennlig som fjorårets🙂

Leave a Reply

