04 april 02

Hvordan høste tomatfrø?

09 september 02

Nå er det snart på tide å så tomater igjen, og da lurer jeg: Hvordan tar man frø av tomater? Det er selvfølgelig for seint å hente frø fra fjorårets tomathøst. Men det kan jo være kjekt å vite til seinere.

Graver man bare ut “fruktkjøttet” og tørker? Vasker man frøa så resten av “guffa” blir borte? Er det en ide å dele tomatene i skiver for så å tørke og senere så disse?

I fjor tok jeg rett og slett en tomat fra skapet, delte i fire og puttet i en potte. Resultatet ble mange flotte cherrytomatplanter, som den på bildet. Men nå er det altså en måte å bevare frø fra høst til såtid jeg er ute etter.

Noen som har gode råd?

2 thoughts on “Hvordan høste tomatfrø?”

  1. Det jeg gjør er å ta et flak kjøkkenpapir, legger det på en rist og sprer frøene rundt. Så lar jeg det tørke. Papiret kan fint oppbevares til neste sesong🙂 fine pyntekorger forresten, de er mine favoritter også. Så ditt inlegg om å bytte frø, må bare finne dem frem🙂 har null oversikt🙂

Leave a Reply

