Kart 27 juni

Årets tomater

I fjor tok det litt av med tomatdyrkingen for min del. Det var aller første gang jeg klarte å få de små spirene til å bli fullvoksne planter og i iveren nektet jeg å kvitte meg med en eneste plante.

I år er derfor stikkordet måtehold. Jeg sår ikke hele poser med frø, men begrenser meg til noen få. Likevel vil nok tomatene dominere kjøkkenhagen også denne sesongen. Det finnes jo så mange spennende sorter.

Så langt har disse kommet i jorda hos meg:

Bifftomat

Bifftomat
Navn: Marmande
Sådato: 3. februar
Spiredato: 10. februar
Frø fra: Weibulls, kjøpt i blomsterhandel

Busktomat Tiny Tim

Busktomat
Navn: Tiny Tim
Sådato: 3. februar
Spiredato: 10. februar
Frø fra: Weibulls, kjøpt i blomsterhandel

Kart 27 juni

Busktomat
Navn: Ukjent
Sådato: 9. februar
Spiredato:
Frø fra: Rester funnet under snøen

Frøene til denne kjøpte jeg på Plantasjen i fjor, og siden jeg sådde hele posen ble det over tredve planter.

Tomatene er gode og søte, men det ble dessverre ikke så mange av dem. I min iver etter en god tomathøst plantet jeg dem altfor tett, og til slutt kom det små grønne larver og spiste dem opp.

De grønne tomatkartene ble heldigvis til en kjempegod tomatmarmelade, så det var ikke helt bortkasta.

Siden jeg ikke ikke husket å ta vare på frø i fjor høst har jeg puttet noen restetomater jeg fant ute i jorda. Det spørs om de spirer, men jeg er optimist inntil det motsatte er bevist.

09 september 02

Cherrytomat
Navn: Ukjent
Sådato: 9. februar
Spiredato:
Frø fra: Rester funnet under snøen

Dette er det andre slaget jeg hadde i fjor. Plantene fikk store flotte klaser, men nok en gang var jeg får grådig og toppet dem for sent. Resultatet ble mye umodne tomater, men mange av dem ble modne inne på kjøkkenbenken.

Disse frøene stammer fra en vanlig butikkjøpt cherrytomat som var begynt å synge på siste verset. Akkurat som med busktomatene er dette et optimistisk forsøk på å få rester jeg fant ute til å spire …

I tillegg venter disse på å bli sådd:

Sungold

Cherrytomat
Navn: Sungold
Sådato:
Spiredato:
Frø fra: impecta.se

Så falt jeg selvfølgelig for fristelsen til å kjøpe noen spennende gule tomater i butikken i går. De fleste ble spist, men to av dem skal deles opp og puttes i jorda.

Og så har jeg veldig lyst på noen sorte tomater. Men da holder det altså.

Som sagt. Måtehold …

Leave a Reply

