Blå tulipan 01

Fjorårets løkvekster

Åh! Som jeg lengter etter vår! I går fant jeg de første snøklokkene ved husveggen, og det fikk meg til å gå gjennom arkivet på jakt etter fjorårets vårtegn. Da kom ikke snøklokkene før midten av april, men siden gikk det heldigvis slag i slag.

Snøklokker 01

Fjoråret var vårt første hele år i hagen og hvert nye vårtegn var en oppdagelse.

Etter en laaang vinter var gleden stor da disse små snøklokkene viste seg i husveggen. Etter hvert ble de fler og fler, og både innkjørselen og flekken utenfor kjellervinduet var full av dem. Bildet er tatt 15. april.

Snøklokker 02

Tidlig i mai fant jeg denne flotte tua. Midt i plenen, nær gjerdet mot naboen hadde den gjemt seg i en liten grop.

Blå scilla

Foran redskapsboden var bakken plutselig full av blå scilla. Med den milde vinteren og tidlige våren vi går i møte (krysser fingrene) håper jeg det blir enda fler av dem i år!

Hvit krokus

Krokusen var ikke noen stor overraskelse. Den hadde jeg satt ned sjøl i løpet av høsten. Jeg var heller skuffet over hvor få som dukket opp. Men også her håper jeg det dukker opp fler i år.

Dette er en hvit variant med navnet “Ard Schenk”, men jeg har også satt blå “Flower Record”.

Liljekonvall

Liljekonvall er det mye av i den uferdige delen av staudebedet. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve å fjerne den.

Det frister ikke veldig å ha en så giftig plante i hagen med småbarn i hus. Samtidig er det mye av den overalt rundt her, og kanskje er det bedre at hun lærer seg å holde seg unna i vår egen hage?

Den er utrolig nydelig når den blomstrer, men vi får se …

Rød-hvit 01

Rød-hvit 02

Rød-hvit 03

Mot slutten av mai begynte endelig tulipanene å dukke opp.

Denne hvite og røde/hvite varianten har jeg ikke noe navn på, men den var en bygave fra min kjære en gang han reiste via Schiphol.

Ekstra gøy er det at de bærer fargene til fotballaget fra hjembyen, Fredrikstad. (Hans altså, jeg holder meg til sort og hvitt).

Ronaldo sort-rød 01

Ronaldo sort-rød 02

Ronaldo gul 01

Ronaldo gul 02

At sort ikke nødvendigvis er sort i planteverden skjønte jeg da disse tulipanene sprang ut. Navnet er “Ronaldo Strong Gold”, og også disse har funnet veien til vår hage via transitthallen på Schiphol.

Begge de siste sortene lå lagret en sesong før de kom i jorda, men det gikk tydeligvis fint.

Blå tulipan 02

Blå tulipan 01

I juni dukket endelig “Blue Parrot” opp. Den står i samme bed som de rødhvite tulipanene, men det ser ut til at de blomstrer etter tur. Noe som var helt tilfeldig, men utrolig flott.

Selv om fargen er mer lilla enn blå passer de helt perfekt her, sammen med kornblomst og lavendel.

Rosa langstrakt

Helt til sist har vi denne skjønnheten. En utrolig langstrakt og liten tulipan som dukket opp i staudebedet. Jeg prøvde å ta vare på den da det ble gravd opp, men jeg er redd den har gått tapt.

Tilfeldigvis fant jeg en tørr og sliten løk som var blåst bort i en krok, og den ble puttet rett i jorda. Om det er denne, og hvorvidt den vil blomstre etter den tøffe behandlingen, gjenstår å se.

Våren 2013 var i grunn ikke så verst, når jeg ser tilbake på den. Men med alle løkene som ble satt ned i høst, håper jeg virkelig den blir overgått av våren 2014!

Hvis noen kjenner igjen tulipanene uten navn tar jeg gjerne i mot hjelp. Det samme gjelder hvis jeg har blingset på navnene. Det er jo gøy å vite hva jeg har i hagen.

4 thoughts on “Fjorårets løkvekster”

  1. Så fin blogg! Spennende med ny hage og hva som dukker opp. Vi kjøpte et gammelt hus i fjor høst som nå er leid ut inntil videre. Er veldig spent på hva som dukker opp av vårvekster der🙂

  2. Takk! Ja, det er kjempespennende. Og så er det gøy å planlegge hva man skal gjøre videre når man ser hva som finnes.
    Håper dere får noen fine overraskelser🙂

  3. Så mye fint som blomstret i hagen din i fjor. Det er utrolig spennende å se hva som dukker opp i en ‘ny’ hage. Jeg var ikke så heldig med min da jeg flyttet hit, Her var det en bitteliten tue med perleblomster inni en spireabusk og det var det. Det skal bli spennende å se hvordan vårblomstringen i 2014 blir i forhold til i fjor. Det ser i allefall ut til at vi får en lenger sesong. Jippi!!😀

    1. Hurra for det! Håper mildværet varer! Og du har jo fått det desto finere etter at du overtok da! Koser meg med å “vandre rundt” i hagen din🙂

Leave a Reply

