Avokado

Nå spirer avokadoen

Avokado

For et års tid siden spurte jeg “Hvordan dyrke avokado?“.

Ett år senere har jeg endelig lykkes! Og jammen går det fort når avokadoen først setter i gang. For bare to uker siden la jeg såvidt merke til at den ene avokadosteinen var begynt å spire. Nå er planten allerede 20-25 cm høy og har masse flotte blad i toppen!

De to andre steinene jeg plantet samtidig hadde jeg delvis gitt opp, men heldigvis lot jeg dem være i potta, for se her:

Spirende avokadostein

Noen flette får jeg nok ikke, for den siste steinen viser ingen tegn til liv. Men jeg lar den likevel være en stund til. For sikkerhets skyld (og fordi jeg er en evig optimist).

Så er spørsmålet: Hvilken metode brukte jeg?

Jeg gikk for latmannsmetoden. Ingen tannpirkere og eggeglass. Vannet i eggeglasset må erstattes så ofte, og det glemmer jeg …

Steinene ble plantet rett i så- og kaktusjord, med toppen såvidt ute i friluft (hvor høyt synes godt på bildet over). Jorda har jeg holdt fuktig, men ellers har potta fått stå i fred bak gardina, og vips; to flotte avokadospirer.

Steinene må bare ikke ligge for lenge før de kommer i jorda. Den første som spirte lå et par dager i friskt vann først, så den ikke skulle tørke ut.

Så da sier jeg bare lykke til, dersom du har tenkt å prøve deg på det samme. Og til dere som allerede har lykkes: Gode råd for hvordan plantene vil ha det framover mottas med takk!

12. mai: En liten oppdatering, for jammen var det ikke liv i den siste avokadosteinen likevel. Siden den første planten har konsentrert seg mest om å gro blader i det siste, mens de andre strekker seg i været, ser det ut som jeg kan få den flettede stammen jeg håpet på likevel!

6 thoughts on “Nå spirer avokadoen”

  1. Ja, eggeglass og tannpirkere er noe styr, og helt unødvendig, spør du meg. Rett i såjord, og så en god porsjon tålmodighet, er visst oppskriften på suksess, for nå har jammen den tredje steinen begynt å spire også!

Leave a Reply

