20 Juli

Drømmen om et bringebærland

19 Juli

I enden av kjøkkenhagen ligger min favorittplass. Fra tidlig vår til sein høst er det hit jeg tar med meg kaffekoppen når jeg trenger å koble ut resten av verden en stund.

Fra benken under heggen har jeg utsikt over det som skal bli et bringebærland.

20140314_124456

Da vi tok over huset i 2012 var det lite annet enn gress, skvallerkål og gamle byggematerialer mellom vårt anneks og naboens hage. Og snegler, mange av dem.

I fjor vår startet ryddejobben. Etter en skikkelig ryddesjau startet jeg med å legge markduk over hele området.

20140423_153235

Noen trillebårlass med grus seinere sto jeg igjen med et blankt lerret. Naboen kunne fortelle at jernrørene til høyre ble brukt som støtte for bringebærbusker, så da kan de like godt få gjøre sammen nytten igjen.

07 Juni

Planen har hele tiden vært å bygge opp bringebærlandet, både for å hindre ugress i å komme opp og bringebærplantene fra å spre seg for mye. I tillegg til at det forhåpentligvis kan holde sneglene unna.

I mai fikk jeg endelig snekret en karm av diverse materialer vi hadde liggende, deriblant noen gamle terrassebord jeg hadde fått av naboen. Karmen er godt over to meter lang og rommer minst 1000 liter jord, så her bør det bli gode forhold for plantene.

21 Juli

Noen uker seinere var karmen fylt med planter. Ikke bringebær, men tomater og gresskar som sto inne og lengtet etter å komme ut.

27 September

Etter en lang sommer uten særlig stell ble det ikke rare tomathøsten, men gresskaret trivdes i det minste.

36 Oktober

I høst ble karmen fylt av tulipanløk, og en bærbusk som måtte reddes, men jeg har ikke gitt opp. Mellom tulipanradene er det fortsatt plass til bringebærbusker, de ble bare et år forsinket.

Før den tid gleder jeg meg til mange vårlige pauser med kaffe i skyggen av heggen og utsikt til en ryddig hageflekk og et hav av tulipaner!

Leave a Reply

