IMG_20160523_103404

Hva nå?

IMG_20160523_111041

Etter snart et år med gravearbeid i gata er endelig bærhekken på plass igjen.

Historien om en hekk

Tre av bærbuskene overlevde utrolig nok den harde medfarten, mens resten er etstattet med nye. Jeg har lagt på duk og bark for å holde ugresset unna, så nå gjenstår det bare å krysse fingrene for at de vokser seg til i løpet av en sommer eller to.

IMG_20160523_110713

De eldste buskene er inne i sin fjerde sesong og kommer for første gang til å gi en skikkelig god bærhøst.

Selv om jeg ikke er overbegeistret for thujahekken mot naboen synes jeg hagen nå har fått en fin innramming.

Spørsmålet er; hva gjør jeg med resten?

IMG_20160523_103032

Skillet mellom parkering og plen er blitt litt rotete etter at asfalten kom på plass. Bærbuskene som ble plantet våren 2013 har ikke akkurat vokst seg til, så noe må uansett gjøres.

Jeg vurderer å flytte buskene helt inntil grusen for så å legge bark rundt, som mot veien. Eventuelt plante helt nye busker for å få et bedre utgangspunkt.

Er det lurt å dekke til grusen, eller vil jeg da ende opp med ugrass her til slutt?

Og skal jeg beholde inngangen til hagen ytterst, slik det er nå, eller flytte den inntil husveggen? Det vil minske sannsynligheten for at ungene løper rett ut i veien, men samtidig blir det vanskelig å få vogn og trillebår over kanten.

IMG_20160523_103558

Jeg blir glad for alle gode råd.

IMG_20160519_164606

Så fort tulipanene er avblomstret setter jeg i gang.

 

4 thoughts on “Hva nå?”

  1. Jeg foreslår at du fjerner en del grus og legger på god jord for å gi gode vekstvilkår. Så kan du plante de buskene vi reddet, når bærene er høstet. Legg så på duk og bark. Jeg foreslår åpning ved husveggen som er bred nok til trillebår ( da er den bred nok til vogn også) . Ev en portal i åpningen av armeringsjern el annet. Lykke til hilsen mamma 😉

    1. En portal blir det nok. Men det skråner litt for mye til å ha inngangen mot veggen tror jeg. Kanskje den kan være mer mot midten? Tør ikke grave bort så mye grus heller. Heller støtte opp ved å plante buskene så nært som mulig og evt. dekke til.

  2. Jeg ville nok bare ha fjernet grusen der, lagt jord og sådd gress, så kan plenen komme helt ut til asfalten, så kan du eventuelt plante noen planter langs kanten der også, og ha åpningen inne ved huset og med portal (som jeg ser din mor også foresår😉 ) med masse fine klatreplanter på..
    Med litt grus eller noe burde det gå ann å få en fin overgang som kan trilles overs også🙂

    1. Tusen takk for godt forslag! Det kommer kanskje ikke så godt fram av bildene, men det skråner ganske kraftig innerst ved husveggen. Derfor spørs det om ikke åpningen må være lenger ute. Men det går jo an å ta den litt lenger inn mot midten.
      Å grave bort grusen er dessverre ikke et alternativ, da er jeg redd fundamentet vil rase ut. Jeg må nok heller dekke til med noe.
      En portal er en veldig god ide, så den kommer jeg nok til å bruke.

Leave a Reply

